2 augustus 2014

Ideeën


De statistiekverslaving in mij steekt weer zijn kop op. Het komt door de vakantie. Het aantal pageviews  is de hele maand al lager dan me zint, ik loop achter op mijn doelstelling van 1000 gemiddeld per maand. Dus raadpleeg ik ijverig de statistieken, alsof ik door er vaker naar te kijken vanzelf het aantal lezers omhoog stuw. Niet dat het helpt. De teller van vandaag stond zojuist nog op 1.

Ik ben niet de enige die dagelijks naar cijfers kijkt. De Taskforce Kindermishandeling kan er vast ook wat van, maar dan om heel andere redenen. Voor de tweede keer organiseert de Taskforce in november een Week van Kinderen Veilig. Op een plattegrondje van Nederland is te zien hoeveel activiteiten er in die week staan gepland in elke provincie. Twee in Zuid-Holland en één in Noord-Brabant. De overige provincies dragen nog een maagdelijke 0. De campagne om in te schrijven is nog maar net gestart, maar een race om van die 0 af te komen sluit ik niet uit.

Een beetje competitie dus, die vooral winnaars moet opleveren. Omdat elke activiteit die bijdraagt aan het tegengaan en stoppen van kindermishandeling waardevol is. Eén Week als motor om de rest van het jaar op door te kunnen dieselen. Het barst immers van de energie als we onze collectieve creativiteit, betrokkenheid en moed aanwenden.

Nu gaat mijn dagelijkse werk niet over ideeën als tentoonstellingen, debatten, lancering van apps, ontbijten en zo meer. Het gaat wel over plannen maken in een taal die is doordesemd met termen als visie, ambitie, strategie en haalbare doelstellingen. Het gaat over sporen, randvoorwaarden, trekkers, verantwoordelijken en middelen. 'Voorlichting en preventie' is zo'n spoor. En 'Signaleren en melden'. Betekenisloos, zolang het alleen bij tekst blijft.

Zonder activiteiten en zonder mensen die de activiteiten uitvoeren kom je er niet. Zonder ideeën evenmin, want dan staat vernieuwing stil. Vernieuwing is nodig, omdat er nog altijd te veel mishandelde kinderen zijn. Alle inspanningen ten spijt, wat we doen is niet genoeg of niet goed of beide, anders hadden we minder mishandelde kinderen. Logisch, nietwaar?

Daarom is de Week van Kinderen Veilig een mooi initiatief. Omdat het nieuwe energie losmaakt, omdat het oproept tot activiteiten en daarmee ideeën genereert die bijdragen aan vernieuwing en aan een betere aanpak van kindermishandeling. En bovendien, zonder de Week van Kinderen Veilig was  mijn blog er niet geweest. Dat ik na de vakantie weer meer lezers gun, de dagteller staat intussen op 2....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten